Når varmen stiger, stiger antallet af flåter

Skovflåter er små mider, der bider sig fast og suger blod fra både dyr og mennesker.

Hver 5. skovflåt har borrelia i Danmark

20% af flåterne i Danmark har bakterien borrelia.
I resten af Norden har over halvdelen af flåterne borrelia - og tallet er stigende!

Hvorfor er borrelia farligt?

Et bid med borrelia kan få alvorlige konsekvenser. Hvis dit kæledyr bliver smittet med borrelia kan den udvikle sygdomen borreliose, som kan udvikle sig til nervebetændelse og menigitis.

Hvordan ved jeg, om mit kæledyr er smittet med borrelia?

De første tegn på smitte er:

• Feber
  • Træthed
  • Nedsat appetit
  • Muskelsmerter
  • Halthed

Når den første fase er passeret, bliver sygdommen mere agressiv og kan skabe kroniske lidelser i hjerte, lunger, nyrer og led.

Bemærk: Nogle dyr viser ikke tegn på smitte, men kan godt være smittet alligevel. En blodprøve kan bl.a. give svar på, om din hund har antistoffer mod borellia i blodet eller ej - altså, er bære af smitten uden at være blevet syg.

Ny vaccine kan beskytte hunde mod borrelia

Som noget nyt kan du vaccinere din hund mod borrelia. Vaccinen dækker tre af de mest hyppige former for borrelia i Europa; Borrelia burgdorferie sensu stricto, Borrelia afzelli og Borrelia garinii.

Tip: Din hund vil stadig blive bidt at flåter og tæger, selvom den er vaccineret - men den bliver ikke længere smittet med borrelia. Derfor opfordrer vi til, at du fortsat giver din hund andre former for beskyttelse mod de små irriterende gæster i pelsen, så den undgår gener og infektion.

Husk: Fjern stadig flåter såsnart du ser dem, da de kan overføre andre sygdomme. Jo længere flåten sidder, des større risiko for smitte. Risikoen for smitte intensiveres efter 24 timer.

Hvor ofte skal jeg vaccinere min hund?

Hunden skal vaccineres 2 gange med 3 ugers mellemrum første gang. Forvent at det tager 45 dage før hunden er immun.

Herefter skal hunden vaccineres 1 gang årligt - optimalt i de sidste vintermåneder eller foråret, så virkningen er på sit højeste, når det bliver varmere og flåterne begynder at formere sig.

Flåter kommer, når temperaturen er 5 grader - for så for alvor at vrimle i sommerhalvåret.

Hvad kan jeg gøre, hvis min hund får borrelia?

Det er muligt at behandle for borreliose med en længerevarende antiobiotikakur. Det kan dog være vanskeligt at bekæmpe de kroniske lidelser. Derfor afhænger prognosen af, hvor længe din hund har været smittet, hvilke organer, der er påvirket, og om der for eksempel er sket voldsomme skader på vævet.

Læs mere: Brochure om vaccinen Trilyme

Læs mere: Netdyredoktor: Hvad er borreliose

Pakketilbud

SPAR 25%

Du får:
  • 2 basisvaccinationer (gives med 3 ugers interval)
  • 2 sundhedstjek
  • Reminder når det er tid til revaccination i vinterhalvåret, så din hund er optimalt beskyttet, når temperaturen stiger
Pris:

880 kr. (Normalpris 1196 kr.)

Info: Det første år du giver din hund vaccine mod borrelia, skal den have 2 stik. De følgende år er det kun nødvendigt med 1 stik. Borreliavaccinen skal gives mindst tre uger før eller efter anden vaccination.